Mainos

"Valeshamaanien johdolla käytetään Suomessa hallusinogeenejä" – Tällainen on oikea shamaani

Käppyrä ukko, ilkeä akka vai taikatemppujen tekijä? Shamaani Susanna Aarnio kertoo, että oikea shamaani ei ole näistä mikään, vaan todellisuuden eri tasoilla liikkuva mytologian tuntija ja parantaja.

Shamaani on monien mielikuvissa pieni, käppyrä ukko, joka hyppii ja joikhaa rummun kanssa.

– Kun shamaaniksi sitten paljastuukin tällainen suhteellisen normaalilta vaikuttava, keski-ikäinen äiti-ihminen, se tuntuu monista oudolta, Susanna Aarnio sanoo.

Niin – Aarnio on shamaani.

– Tai oikeammin sanottuna noita, saamen kielellä noaidi. Mutta jos käyttäisin tuota sanaa, ihmiset kavahtaisivat heti: heidän mieleensä tulee luudalla lentävä Kyöpelinvuoren akka tai trullihahmoinen pahantekijä. Shamanismi yhdistetään täten aivan vääränlaiseen vallankäyttöön tai pahuuteen. Se on surullista.

Hallusinogeenit eivät nykyshamanismia

Aarnio sanoo, että esimerkiksi sienten käyttö huumaavassa tarkoituksessa ei missään nimessä kuulu ollenkaan nykyshamanismiin.

– Suhtaudun siihen totaalisen kielteisesti. Tiedän kyllä, että jotkut "trippailijat" käyttävät Suomessa hallusinogeenejä itseään shamaaneiksi väittävien johdolla. Se on hyvin, hyvin vaarallista.

– Totta ei ole liioin sellainen luulo, että shamaani olisi Harry Pottermainen taikatemppujen tekijä, Aarnio sanoo.

Transsissa tiedonhakumatkoja

Shamaani onkin Aarnion mukaan ennen kaikkea kansansa mytologian tuntija, rituaalien ja seremonioiden ohjaaja sekä parantaja.

Muista parantajista shamaani eroaa siten, että hän tekee shamaanimatkoja.

– Se todellisuus, jossa ihmiset normaalisti elävät, on vain yksi monista. Shamaani liikkuu muilla tasoilla kommunikoiden ja työskennellen siellä esivanhempien, henkioppaiden ja haltijoiden kanssa. Yleensä hän vaipuu samalla transsiin.

– Transsissa shamaani ikään kuin irrottaa itsestään yhden sielun osan tiedonhakumatkaa varten. Apuvälineenä käytetään yleisesti rumpua eli suomalaisittain kannusta. Matkantekokumppanina voi olla muutakin omaa työhistoriaa ilmentävää rituaalivarustusta – mukana kulkee siis oma "shamaani-CV", Aarnio selittää.

"Jos ihmiset tietäisivät, eivät haluaisi shamaaniksi"

Aarnio sanoo, että viime vuosina herännyt shamanismi-villitys on tuonut mukanaan myös huolestuttavia ilmiöitä.

– Suomessa kuka tahansa aiheesta tietämätönkin saattaa nimittää itseään shamaaniksi, vaikka oikeasti sitä ei voi itse itselleen tehdä. Nimitys on aina yhteisön tai vanhemman shamaaniopettajan antama. Minä pidän Suomessa vanhan tradition mukaisena shamaanina vain opettajaani Johannes Setälää. Ainakaan tähän mennessä en ole kohdannut muita.

– Jos ihmiset ymmärtäisivät, mistä shamanismissa oikeasti on kyse, he eivät edes haluaisi nimittää itseään shamaaneiksi. Niin vakava asia se on. Kukaan ei oikeastaan tahdo olla shamaani tai valitse sitä. Jos tehtävä omalle kohdalle osoitetaan, se hyväksytään, otetaan vastaan ja toimitaan sen mukaisesti.

Sähköposti täyttyy avunpyynnöistä

Aarnio sanoo, että shamaaniperinne olikin itse asiassa vähällä hävitä kaupungistumisen myötä.

– Viimeisten kymmenen vuoden aikana suomalaiset ovat kuitenkin heränneet omaan kulttuuriperintöömme ja keskustelleet siitä avoimemmin.

– Meillä on omat, vahvat juuret, joissa piilee mielestäni avain ihmisten eheytymiseen ja hyvinvointiin. Sähköpostini täyttyykin kyselyistä ja avunpyynnöistä.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com, Paavo Hamunen, Lehtikuva

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.