Mainos

Uskaltautuisitko näille lennoille: Uskomattomat kertomukset lentoemännistä ja stuerteista

Matkustamohenkilökunta toimii yleensä työssään oletetulla tavalla. Nämä tarinat kuitenkin paljastavat aivan toisen puolen arvokkaasti univormuissa esiintyvistä työntekijöistä.

Stuertti esitti turvaohjeet rappina

Matkustamohenkilökunta esittää aina ennen lentokoneen nousua saman turvallisuutta koskevan informaation. Se voi tuntua ärsyttävälta, jos lennät useasti.

Tälle stuertille päivän viides lento riitti, ja hän päätti antaa ohjeet omalla tavallaan. Matkustajat löivät taputtamalla tahtia, kun stuertti rappasi turvaohjeet.

Formulatallin omistaja hävisi vedon: kilpailijalle lentoemännäksi

Richard Bransonin piti vetää päälleen punainen seksikäs AirAsian lentoemännän univormu toukokuun ensimmäisenä päivänä 2011. Mies lähti tuolloin 13-tuntiselle lennolle Lontoosta Kuala Lumpuriin.

Branson oli aiemmin hävinnyt vedon AirAsian omistajalle Tony Fernandesille. He olivat kilpailleet kumpi F1-talli, Bransonin Virgin Racing vai Fernandesin Team Lotus, sijoittuisi paremmin vuonna 2010. Kuinka ollakaan, vedon panoksena häviäjä joutuisi tarjoilemaan toisen lentoyhtiön lennolle lentoemäntänä.

Bransonin piti myös ajella säärensä, sillä Fernandesin lentoyhtiö ei salli "karvaisia kinttuja", mutta parran hän sai pitää. Bransonin piti tarjoilla ateriat ja juomat Tony Fernandesille sekä 250 muulle matkustajalle.

Muuten, tämä ei ollut Bransonin debyyttiesitys naisena. Hän käytti häämekkoa Virgin Briden lanseerauksessa vuonna 1996. Yhtiötä ei ole enää olemassa.

Stuertti irtisanoi itsensä vauhdikkaasti

Elokuussa 2010 JetBluen stuertti Steven Slater ärsyyntyi Pittsburghin lentokentällä koneeseen nousseesta matkustajasta. Lopulta Slater sai tarpeekseen työstään, irtisanoutui, avasi hätäuloskäynnin liukumäen ja lopetti työnsä liukumalla ulos koneesta.

Todistajien mukaan hän tarttui sisäpuhelimeen ja kuulutti: "Matkustaja, joka nimittelit minua p**** reiäksi, haista *****! Olen ollut tällä alalla 20 vuotta, ja nyt riitti!". Tämän jälkeen Slater aktivoi hätäuloskäynnin ja liukui alas liukumäkeä pitkin. Hän jatkoi terminaaliin vievän junan kyytiin, riuhtaisi solmionsa pois ja heitti sen menemään hämmästelevien sivullisten edessä.

Myöhemmin Slater pidetettiin, ja häntä syytettiin uhkarohkeasta välinpitämättömyydestä ja rikollisesta ilkivallasta.

Turvaohjeet jammattiin Katy Perryn ja Lady Gagan remixinä

Cebu Pacific Airlinesin lennolla matkustamohenkilökunta remixasi Katy Perrya ja Lady Gagaa turvaohjeiden esityksessä.

– Cebu Pacific Airlines on aina tunnettu hauskana lentoyhtiönä. Halusimme välittää asiakkaillemme viestin, ettei turvallisuusohjeiden tarvitse olla tylsiä, kommentoi Cebu Pacific Airlinesin markkinointipäällikön viransijainen Candice Iyog.

– Tämä oli kokeilu, jonka toivottavasti toistamme ja annamme lahjakkaille miehistön jäsenille näytönpaikaksi.

Esitys nähtiin turvaohjeidenannon normaalilla paikalla ennen koneen nousua.

Stuertti lukitsi 17-kuukautisen vauvan matkatavarakaappiin

Natalie Williamson väittää että hän, hänen 17 kuukautta vanha poikansa Riley ja nykyisin asumuserossa asuva aviomiehensä olivat olleet Virginin lennolla Fijistä Sydneyn. Lennolla stuertti oli Williamsonin mukaan nostanut Rileyn matkatavarakaappiin ja sulkenut luukun.

Virgin Blue on erottanut stuertin ja tarjonnut ilmaisia lentoja kiukkuiselle äidille ja hänen taaperolleen.

Virgin on tunnustanut välikohtauksen eikä ole tehnyt asiasta numeroa, mutta väittää Williamsin aviomiehen leikkineen yläkaapissa olleen Rileyn kanssa kurkistusleikkiä, kun stuertti liittyi leikkiin mukaan.

Lentoemäntä selvisi yli 10 kilometrin pudotuksesta

22-vuotias Vesna Vulovic oli lentoemäntänä Yugoslav Airlinesissa. DC-9 oli matkalla Tukholmasta Belgradiin, kun pommi, joka oli piilotettu koneessa matkatavaratilaan, räjähti koneen ollessa yli 10 kilometrin korkeudessa.

Vulovic oli matkustamon perällä ja putosi maahan. Hän laskeutui juuri oikeassa kulmassa lumipeitteisten vuorten rinteelle. Kukaan muu koneessa ollut ei selvinnyt.

Vulovicillä murtuivat molemmat jalat, ja hän halvaantui vyötäröstä alaspäin. Hän oli koomassa 27 päivää, ja toipuminen kesti 17 kuukautta. Hän jatkoi lentämistä Yogoslav Airlinesillä vielä 20 vuoden ajan.

Guinnessin ennätystenkirjan mukaan hän on maailman korkeimmasta laskuvarjottomasta pudotuksesta selvinnyt ihminen, 10 160 metrin pudotuksella.

Koskaan ei kuitenkaan todistettu, että pommi aiheutti koneen pirstaloitumisen. Tammikuussa 2009 muun muassa tsekkiläinen journalisti Pavel Theiner esitti salaliittoteorian, että Tšekkoslovakian ilmavoimat olisi vahingossa ampunut koneen alas.

Mies kosi lennollaan lentoemäntää

Joao Vieira halusi kosia tyttöystäväänsä, portugalilaista lentoemäntä Vera Silvaa, ikimuistoisella matkalla. Vieira varasi oman lentonsa tyttöystävän työlennolle.

Mies sai apua koneen lentäjältä ja matkustamohenkilökunnalta, joten hän pääsi esittämään tärkeän kysymyksen koneen kuulutusjärjestelmän kautta. Hetken päästä Silva tarttui mikrofoniin koneen toisella puolella vastatakseen myöntävästi.

Stuertti keräsi 1 760 lusikkaa 447 lentoyhtiöltä

Jos sinulta joskus jää uupumaan lusikoita, voit kääntyä Dieter Kapschin puoleen. Hänellä niitä on 1 760. Stuertti kerrytti epätavallisen kokoelman 447 lentoyhtiöltä. Kummallisen harrastuksensa alkamisen hän selittää johtuneen siitä, että ensimmäisen lusikka muistutti häntä mukavasta lomasta, ja siitä se sitten lähti!.

Yksi vanhimmista lusikoista on peräisin Imperial Airwaysin reitiltä, joka toimi vuosina 1924–1939. Häneltä löytyy myös lusikka China Clipperiltä, Pan Amin lentävästä laivasta vuodelta 1930.

– Ystäväni rakastavat kokoelmaani ja ovat erittäin kannustavia. He ovat myös kerryttäneet sitä paljon, kertoo 38-vuotias itävaltalainen.

Maailman vanhin lentoemäntä jäi eläkkeelle

Vuonna 2007 Iris Peterson, eräs United Airlinesin lentoemännistä jäi eläkkeelle 60 palvelusvuoden jälkeen. Peterson aloitti uransa vuonna 1946. Tuolloin työssä oli rajoitteita kuten ikä, sukupuoli, etnisyys ja paino.

Peterson ikätovereineen oli mukana tuhoamassa näitä diskriminoivia määritteitä, vaati naisten oikeuksia ja nosti esille sukupuolisen syrjinnän. Koko uransa ajan hän toimi aktiivisena liiton jäsenenä. Peterson esiintyi myös useissa johtavissa asemissa.

Vuonna 1953 hän oli ensimmäinen virallinen stuerttien ja lentoemäntien järjestön edunvalvoja. Vuonna 1968, samana vuonna kun lentoemännät saivat oikeuden toimia työssään ja avioitua, Peterson osallistui ensimmäisen Jumbo ilma-aluksen turvallisuussuunnitteluihin.

Lähde: www.oddee.com

Kuvat: Colourbox.com

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.