Tässä järjestyksessä lentokoneeseen pitäisi oikeasti mennä – mutta matkustajat eivät suostu

Tiedät varmaan sen tunteen, miten hitaasti lentokoneeseen pääseminen voikaan edetä. Tähän olisi olemassa parempi, looginen ratkaisu – mutta sitä ei ole otettu käytäntöön.

Lentokoneeseen noustaan yleisen käytännön mukaan niin, että ensimmäiseksi täytetään bisnesluokka, sitten koneen peräpäässä olevat paikat, sitten keskikohta ja lopuksi etupääty. Tämä ei kuitenkaan ole ajankäytöllisesti paras mahdollinen ratkaisu.

Muun muassa Northwesternin yliopiston teettämän selvityksen perusteella paikat tulisi täyttää istumapaikkojen mukaan: ensimmäiseksi ikkunapaikat, sitten keskipaikat ja vasta lopuksi käytäväpaikat. Näin ollen ihmisillä ei kuluisi turhaa aikaa muiden ihmisten väistelemiseen. Menetelmä olisi jopa 33 prosenttia tehokkaampi ja säästäisi huomattavasti aikaa ja vaivaa.

Sama sääntö toimisi parhaiten myös koneesta poistuessa: ensin koneesta poistuisivat käytäväpaikalla istuneet, sitten keskellä istuneet ja vasta lopuksi ikkunapaikalla lentonsa viettäneet.

Myös Myytinmurtajat testasivat tätä. Tavalliseen tapaan koneeseen noustessa aikaa kului yli 24 minuuttia. Kun ihmiset sen sijaan nousivat koneeseen pystyriveittäin, aikaa kului 14 minuuttia 55 sekuntia.

myytinmurtajat

Yläpuolella olevassa kuvassa kuvataan, missä järjestyksessä lentokoneeseen yleensä noustaan. Alempi kuva kuvaa nopeampaa tapaa. Kuvakaappaus: Youtube

Mutta vaikka tämän menetelmän on todistettu olevan nopeampi ja tehokkaampi, tapaa ei ole otettu käytäntöön. Bisnesluokasta enemmän maksaneet eivät ole halukkaita odottamaan omaa vuoroaan vaan odottavat olevansa etuoikeutettuja saapumaan ja poistumaan koneesta ensimmäisten joukossa.

Suurempi ongelma on kuitenkin isot ryhmät ja perheet. Jos lentokoneisiin saavuttaisiin ja poistuttaisiin pystyrivin suuntaisesti istumapaikkojen mukaisesti, se erottaisi perheenjäsenet toisistaan. Olisi hyvin epäkäytännöllistä, että esimerkiksi pienet lapset joutuisivat liikkumaan ilman vanhempiaan.

Lähde: Businessinsider.com, Youtube

 

Lue myös:

    Uusimmat