Mainos

Suomi on maailman kolmanneksi paras matkakohde! Lonely Planet valitsi

Suomi pääsi ensi vuoden matkakohteiden kolmen parhaan kärkeen maailman suurimman matkaopaskirjoja ja digitaalisia sisältöjä julkaisevan yrityksen, Lonely Planetin, Best in Travel 2017 -julkaisussa.

Parhaimman matkakohteen sijan vei Kanada ja toisen Kolumbia. Kolmanneksi yltänyt Suomi on kymmenen maan listalla ainut eurooppalainen maa.

Palkinnon perusteina ovat muun muassa Suomen uudet luontokohteet, Suomi 100 vuotta -juhlallisuudet sekä lukuisat massatapahtumat vuonna 2017.

Visit Finlandin johtajan Paavo Virkkusen mielestä palkinto osoittaa, että Suomi on kiinnostavampi matkakohde kuin usein itse tajuamme.

–  Tunnustuksen merkitys on suuri, koska Lonely Planet -oppaisiin luottaneet viime vuosituhannen rinkkamatkailijat ovat kasvaneet individualistiksi ja ostovoimaisiksi matkailun suurkuluttajiksi. Tunnustus avaa Suomelle lisää mahdollisuuksia juuri tähän yksilöllisiä elämyksiä kalastelevaan kohderyhmään, joka myös määrittää sitä, mikä on matkailussa in ja mikä out, Virkkunen sanoo.

– Tällä hetkellä Suomen suurimpia matkailuvaltteja ovat luonto, hyvin toimiva infrastruktuuri, vetovoimainen ja urbaani kaupunkikulttuuri, loistava ruokatarjonta sekä hyvin tuotteistetut ja pitkälti luontoarvojen ympärillä toimivat ravintola- ja majoituspalvelut.

Eniten matkailijoita vetää pääkaupunkiseutu, toiseksi eniten Lappi.

– Rannikkoseudulla ja Järvi-Suomella on omat vahvuutensa, ja ne ovat hyvässä kasvussa, mutta pääkaupunkiseutu ja Lappi ovat silti ne matkailun kannalta tärkeimmät alueet, Virkkunen sanoo.

Visit Finlandin Suomen matkailumarkkinoinnissa panostetaan yhä enemmän eurooppalaisiin ja aasialaisiin matkailijoihin.

– Vahvan markkinointi- ja myyntityön ansiosta olemme pystyneet saamaan jo osamme erityisesti aasialaisten matkailijoiden kasvavista määristä. Aasialaisten stopover-matkailijoiden määrä on kasvanut vuoden ensipuoliskolla 23 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Stopoverilla tarkoitetaan sitä, että matkailijoita, jotka nyt vain kulkevat maamme läpi, pyritäänkin pysäyttämään tänne joksikin aikaa.

– Juuri Aasiassa on suuri potentiaali, koska sieltä kulkee vuosittain Suomen läpi miljoona matkustajaa. Mitä enemmän heitä saadaan pysähtymään päiväksi tai useammaksi, sitä paremmin Suomi tulee tunnetuksi maailmalla, ja sitä enemmän matkailueuroja Suomeen jää. Stopover on myös erinomaista ”seeing is believing” –tyyppistä markkinointia työkseen matkustaville.

Positiivista kuuluu myös Lapin talvimatkailusta, joka on kasvussa. Tulevana talvena Lappiin lentää säännöllisiä reittilentoja useista Keski-Euroopan kohteista.

– Lentoyhtiöt ovat huomanneet, että alue vetää talvikaudella niin hyvin, että heidän kannattaa tarjota charter-lentojen sijaan säännölliset liikenneyhteydet Lappiin. Lappi luokitellaan Keski-Euroopassa erittäin houkuttelevaksi kohteeksi, joka on matkailusisällön houkuttelevuudeltaan siirtynyt uuteen kilpasarjaan,  Virkkunen sanoo.

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.