Suojaa rahasi lentoyhtiön konkurssilta – lippujen maksutavat vertailussa

Lennot kannattaa aina ostaa luottokortilla, niin omat rahat ovat turvassa. Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki kertoo, mitkä ovat kuluttajan oikeudet lentoyhtiön konkurssitilanteessa erilaisilla maksuvälineillä maksettaessa.

Maksoit lentoliput luottokortilla

Jos vain mahdollista, kaikki lennot kannattaa ehdottomasti ostaa luottokortilla. Kuluttajansuojalain nojalla kuluttajalla on tällöin konkurssitilanteessa oikeus vaatia hyvitystä luotonantajalta.

Käytännössä on otettava yhteyttä luotonantajaan eli kortin myöntäneeseen luottokorttiyhtiöön tai pankkiin, esitettävä vaatimuksensa ja täytettävä näiden omien prosessien mukaiset lomakkeet. OP-Pohjolasta kerrotaan, että asiakas saa rahansa takaisin muutamissa viikoissa.

Matkavarausten lisäksi luottokorttia suositellaan käytettäväksi verkkokaupoissa. Myös tällöin luottoyhtiöllä on velvollisuus palauttaa rahat, jos myyjätaho ei esimerkiksi toimitakaan tilattua tavaraa.

Maksoit lentoliput pankkikortilla

Jos on maksanut liput nimenomaan pankkikortin debit-puolella, kannattaa olla yhteydessä pankkiin. Pankkikorttia koskevassa sopimuksessa saattaa olla ehto, jonka perusteella rahat hyvitetään kuluttajalle konkurssitilanteessa. Toisin kuin luottokortilla ostettaessa tuleva lakiin perustuva suoja, tämä on kuitenkin täysin sopimuksenvaraista.

Kävikö huonosti?

Jos lentoyhtiö on mennyt konkurssiin eikä rahoja saa takaisin luottoyhtiöltä, pankista tai matkanjärjestäjältä, yksittäinen kuluttaja voi periä rahojaan konkurssipesältä. Tiedot konkurssipesänhoitajasta ja -menettelystä saa lentoyhtiön verkkosivuilta.

Valitettavasti lennot ostanut asiakas on perimisjärjestyksessä viimeisiä eivätkä konkurssiin menneen yrityksen varat yleensä riitä kaikkiin velkoihin. Lisäksi konkurssisaatavien valvominen saattaa olla maksullista, ja konkurssimenettelyt kestävät vuosia.

Esimerkiksi Nordealta kerrotaan, että he eivät ole korttiehdoissa sitoutuneet hyvittämään debit-kortilla tai yhdistelmäkortin debit-ominaisuudella suoritettuja maksutapahtumia. Silti hyvitys on tapauskohtaisesti mahdollista, joten reklamaatio kannattaa tehdä. OP-Pohjolasta taas kerrotaan, että hyvitystä ei saa.

Maksoit liput Visa Electronilla

Lakiin perustuvaa suojaa ei ole, mutta kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin. Esimerkiksi Nordealta kerrotaan, että pankille kannattaa tehdä reklamaatio, koska hyvitys on tapauskohtaisesti mahdollista. OP-Pohjolasta kerrotaan, että hyvitystä ei saa.

Maksoit lentoliput käteisellä tai verkkopankissa

Käteismaksuissa tai tilisiirroissa ei ole mitään suojaa konkurssitilanteessa.

Maksoit valmismatkan

Tilanne on kuluttajan kannalta parempi kuin jos olisi ostanut pelkän reittilennon. Valmismatkalaiset voivat vaatia rahanpalautusta matkanjärjestäjältä. Lisäksi matkanjärjestäjän täytyy avustaa paluukuljetuksen järjestämisessä, jos tieto paluulennon peruuntumisesta tulee matkalla ollessa. Tällaisissa tilanteissa kannattaa ottaa heti yhteyttä oppaaseen.

Olet maksanut matkavakuutuksen

Matkavakuutukset eivät pääsääntöisesti kata lentoyhtiön konkurssitilannetta. Poikkeuksia saattaa olla, joten asia kannattaa tarkistaa omaa matkavakuutusta koskevista ehdoista.

Nykyään on mahdollista ostaa myös lisävakuutuksia konkurssitilanteiden varalle.

Lähteenä haastattelun lisäksi: Ecc.fi, Nordea, OP-Pohjola

Lue myös:

    Uusimmat