Mainos

Nämä ovat historiallisen Viipurin parhaat palat

Viipuri-asiantuntija, intendentti Juha Lankinen listaa viisi mielenkiintoista kohdetta kaupungista.

Pyöreä torni

Pyöreä torni on Viipurin kaupunginmuuriin aikoinaan kuulunut tykkitorni. 1870-luvulla muurit purettiin tornia lukuun ottamatta. 1970-luvun loppupuolella pyöreä torni entisöitiin. Se muistuttaa nykyään hyvin paljon alkuperäistä ulkomuotoaan.

Pyöreä torni on ollut ravintolakäytössä vuodesta 1923. Jos Viipuri kuuluisi yhä meille, ravintola olisi ainutlaatuinen. Paikka oli aikanaan Suomen kuuluisin ravintola. Miljöö on ainutlaatuinen, ja silloin Pyöreässä tornissa panostettiin ruokapuoleen. Valitettavasti kokkitaso ei ole nykyään paikan arvoinen.

Viipurin rautatieasema

90 prosenttia Viipurin rautatieasemasta tuhoutui elokuussa vuonna 1941 venäläisten räjäyttämänä. Helsingin rautatieasema on paljolti samannäköinen kuin Viipurin asema ennen sotia. Viipurin asema oli asemista vanhempi.

Nykyinen, neuvostotuotantona syntynyt asema on aivan erinäköinen. Venäläiset hyödynsivät vanhasta asemasta ainoastaan tunnelit, jotka kulkevat radan ali.

Viipurin kirjasto

Alvar Aallon suunnittelema Viipurin kirjasto kärsi sota-aikana suhteellisen pieniä vaurioita. Jatkosodan jälkeen kirjasto oli kuitenkin toistakymmentä vuotta ryöstöjen kohteena.

Rakennus korjattiin vasta 1960-luvulla käyttökuntoon. Venäläiset tekivät virheitä talon kunnostamisessa muun muassa ilmanvaihdon suhteen. Kirjaston kunto hajosi asteittain käsiin. Siellä ilmeni esimerkiksi kosteusvaurioita. Kellarissa oli paikoin 10 senttiä vettä, jossa uiskenteli suomalaisia kirjoja.

Viipurin kirjastoa on restauroitu nyt jo 20 vuoden ajan.

Viipurin taidekoulu ja taidemuseo

Viipurin taidekoulu ja -museo on kuin yksi kokonaisuus. Harva on tietoinen siitä, että juridisesti paikalla on kaksi omistajaa, ja myös rakennuksia on kaksi. Viime kesäkuussa taidemuseossa avattiin Eremitaašin sivutoimipiste.

Keskiaikaiset kivirakennukset

Viipuri on ainoa suomalainen kaupunki, jossa on keskiaikaisia kivirakennuksia. Kaupunki oli lännen lukko itää vastaan ja kärsi jatkuvasti sodan vaarasta. Siksi Viipuri pyrittiin rakentamaan kivestä.

Studio55.fi/Jenni Kokkonen

Juha Lankinen pähkinänkuoressa

- Syntynyt Viipurissa 13.10.1937. Perhe lähti evakkoon joulukuussa 1939 ja toisen kerran kesäkuussa 1944.

- Valmistui rakennusarkkitehdiksi 1966. Ryhtyi suunnittelemaan Viipurin pienoismallia 1983. Pienoismalli valmistui vuonna 1997, johon piirsi yli 3500 rakennusta. Lopputulos on nähtävillä Lappeenrannassa, Etelä-Karjalan museossa.

- Käynyt vuodesta 1964 lähtien Viipurissa noin 400 kertaa, joista suurin osa on ollut työmatkoja.

- Vuoden 1975 jälkeen ollut monessa kirjaprojektissa mukana, joita on kertynyt yli 20 kpl. Kaikki kirjat ovat koskettaneet joko Viipuria tai yleensä menetettyä Karjalaa.

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.