Motoristi, mars ruosteenpoistokurssille!

Ajokortillinen, viidenkympin villityksen pauloissa oleva uusmotoristi saa päristellä liikenteessä ihan kuinka suurella ja tehokkaalla moottoripyörällä tahansa, vaikka ei olisi koskaan aikaisemmin ajanut edes mopolla. Vielä parikymmentä vuotta sitten henkilöauton ajokorttiin nimittäin sisältyi automaattisesti myös ajolupa moottoripyörälle.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo suosittelee vapaaehtoista moottoripyöräkurssia uusille ajajille. Myös niiden, joilla on jo jonkin verran ajokokemusta, kannattaisi käydä päivittämässä taitojaan "ruosteenpoistokurssilla".

− Moottoripyörän käsittely on huomattavasti haastavampaa kuin henkilöauton. Moottoripyöräpoliisitkin käyvät kertaamassa ajotaitojaan joka kevät, Vuoristo kertoo.

Suurin riski motoristille on motoristi itse

Suomalaiset ovat ostaneet moottoripyöriä viime vuosina oikein urakalla. Vuonna 2000 Suomessa oli 90 000 pyörää. Nyt niitä on yli 200 000. Myös onnettomuusluvut ovat kasvaneet, ja suurin osa moottoripyöräonnettomuuksista on sellaisia, joissa ei ole mukana muita osapuolia.

− Sen ei pitäisi mennä niin, että moottoripyörien lisääntyessä myös onnettomuudet lisääntyvät. Pyörien ja varusteiden laatu on parantunut, ja koulutusta tarjotaan entistä enemmän, Vuoristo sanoo.

Mieti tarkkaan, millaisen pyörän tarvitset

− Vaikka olisikin varaa, aina ei tarvitse ostaa sitä isointa ja tehokkainta pyörää, Vuoristo toteaa.

Hän neuvoo miettimään tarkkaan, millaiseen käyttöön pyörä hankitaan. Onko sillä tarkoitus ajaa pitkiä matkoja maanteitä pitkin vai käydä kaupungilla näyttäytymässä? Kuinka paljon tehoja oikeasti tarvitaan?

− Kyllä ne vähemmän tehokkaatkin pyörät kulkevat kevyesti sen 120 kilometriä tunnissa, Vuoristo lupaa.

Varusteisiin kannattaa myös satsata. Tärkein on tietenkin kypärä, ja se kallein ja hienoimman näköinen ei välttämättä ole se turvallisin. Myös kestävät vaatteet ovat tärkeä varuste moottoripyöräilijälle. Farkuissa ei kannata lähteä ajamaan.

Huolehdi näkyvyydestäsi liikenteen seassa

Liikenneturvan tämän kevään teemana on motoristin näkyvyys liikenteessä. Vuoristo muistuttaa, että autoilijan on usein hankala erottaa moottoripyöräilijää, varsinkin jos tämä on sonnustautunut mustiin. Pyörän ja varusteiden olisi hyvä olla värikkäitä.

Paitsi vaatetus, näkyvyyteen vaikuttaa myös ajotapa. Nopeat kiihdytykset, vauhti ja sijainti ajokaistalla vaikuttavat motoristin näkyvyyteen. Vuoristo muistuttaa, että motoristilla ei ole auton suojakuorta ympärillään, joten kolari vähän hiljaisemmallakin vauhdilla saattaa olla kohtalokas.

Lue myös:

    Uusimmat