Älypuhelin on välttämättömin matkakumppani – tässä syyt!

Matkailijat ympäri maailman pitävät älypuhelinta välttämättömimpänä matkakumppanina, ohi hammasharjan, deodorantin ja ajokortin, kertoo selvitys. Älypuhelimesta tekee tärkeän sen kyky parantaa matkailun laatua.

Verkkomatkatoimisto Expedian tutkimuksessa selvitettiin matkailijoiden mobiililaitteiden käyttöä ja keskityttiin erityisesti siihen, miten mobiililaitteet vaikuttavat työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen. Vastaajia oli yhteensä 9 642 eri puolilta maailmaa.

– Tutkimuksen vastaajista 60 prosenttia sanoi, ettei mielellään lähde lomalle ilman mobiililaitetta, kertoo Expedia-brändin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Susanne Svensson.

– Matkailijat käyttävät mobiililaitteita matkaprosessin joka vaiheessa, suunnittelusta ja varaamisesta matkakokemusten ikuistamiseen ja jakamiseen.

Älypuhelimesta on matkalla moneksi. Bisnesmatkaajat pitävät sen avulla tiiviisti yhteyttä kotikonttorille. Lomailijat puolestaan navigoivat, valokuvaavat ja vaihtavat kuulumisia kotiväen kanssa sosiaalisessa mediassa. Aasiassa teknologian tärkeys on huipussaan: eniten älypuhelinta matkakumppanina arvostavat kiinalaiset, taiwanilaiset ja thaimaalaiset.

Mobiililaitteista on vaikea irrottautua – samalla myös työt seuraavat mukana

Matkailijat ympäri maailman myöntävät olevansa riippuvaisia mobiililaitteistaan – myös lomalla. Yli puolet vastaajista tuntisi olevansa hukassa, jollei mobiililaite olisi mukana lomamatkalla. Arjesta tuttu ilmiö on läsnä myös reissatessa: jopa 60 prosenttia vastaajista sanoi, ettei koskaan pääse täysin irti laitteestaan lomamatkoillaan. Hieman yli kolmasosa sanoi käyttävänsä mobiililaitettaan lomamatkalla jopa enemmän kuin kotona.

Mobiililaitteen myötä myös työjutut ujuttautuvat lomamatkalle mukaan. Yli puolet työssäkäyvistä matkaajista sanoi, että he tarkistavat työjuttuja vähintään kerran päivässä lomallaan. Suurin osa heistä, 60 prosenttia, vakuutti, ettei se haittaa matkakumppania.

Vuoden 2015 Expedia/Egencia Mobile Index -tutkimuksen toteutti Expedialle globaali konsulttiyhtiö Northstar. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä 19 eri maassa Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella. Vastaajina oli 9 642 aikuista, jotka omistavat vähintään yhden mobiililaitteen.

Lähde: Expedia

Lue myös:

    Uusimmat