Mainos

Ylilääkäri: Näistä oireista tunnistat miesten vaihdevuodet

Studio55.fi -lähetyksessä vieraillut ylilääkäri Jan Sundell kertoo miesten vaihdevuosista sekä siitä, kuinka ikäihmisten pitäisi pitää parempaa huolta lihaskunnostaan.

Ylilääkärin ja fitness-urheilijan Jan Sundellin mukaan nykyään on havaittu, että naisten lisäksi myös miehillä voi olla vaihdevuodet.

– Miehen ikääntymiseen kuuluu myös se, että sukupuolihormoneissa tapahtuu hiipumista. Sen jälkeen kun mies täyttää 40 vuotta, niin noin prosentin verran testosteroni laskee joka vuosi. Osalla miehillä tästä tulee ihan oireita, Sundell selittää.

Sundellin mukaan noin 10–20 prosenttia miehistä oirehtii sukupuolihormoneiden hiipumisen vuoksi. Oireet muistuttavat usein masennuksen oireita.

– Usein testosteroni liitetään lihaksiin ja seksiin, mutta nämä miehet valittavat usein, että he ovat täysin uupuneita. Ja myös elämästä on hävinnyt ilo ja maataan vaan siellä sohvalla ja mikään ei kiinnosta tai innosta, sanoo Sundell.

Myös unihäiriöt, sekä siitä johtuva ärtyneisyys ja äksyily voivat olla Sundellin mukaan merkki miesten vaihdevuosista.

– Että jos on kovin äkäinen 50-vuotias mies, niin kannattaa testosteronit tarkastuttaa.

Mies pystyy vaikuttamaan testosteronitasoihinsa pitämällä itsensä normaalipainoisena. Ylipaino voi laskea testosteronin tasoa.

– Rasvakudos muuttaa testosteronia estrogeeniksi, naishormoniksi, Sundell kertoo.

Sundell kannustaa ikäihmisiä pitämään parempaa huolta lihaskunnostaan. Työssään sisälääkärinä hän tapaa paljon ikäihmisiä, joiden lihaskunto on valitettavan huono.

– Kun sairaalassa saadaan keuhkokuume parannettua, niin sitten se ikäihminen ei enää pääsekään sängystä ylös, Sundell kertoo.

Sundellin mukaan lihasmassaa saa helpoiten kasvatettua kuntosaliharjoittelulla. Sundell ehdottaakin, että jokainen ikäihminen kävisi vähintään kaksi kertaa viikossa kuntosalilla.

– Siellä ei tarvitse asua, ihan sellainen 45 minuuttia riittää, jopa puoli tuntiakin. Mutta tehdään se aika sitten tehokkaasti niitä liikkeitä, kun siellä ollaan.

Lihasharjoituksia voi tehdä kotonakin, mutta se on vaikeampaa.

– (Kotiharjoittelussa) vastuksen lisääminen on ongelmallisempaa kuin kuntosalilla, jossa voi sitten aina laittaa pakkaan lisää painoa tai ottaa isommat käsipainot, Sundell toteaa.

Miten ikäihmisten pitäisi syödä verrattuna nuorempiin? Katso Sundellin haastattelu kokonaan!

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.