Mainos

Viidessä paikassa eletään pisimpään – elämäntavat yhdistävät

Kasviksia, päiväunia, ulkoilua ja aikaa läheisille. Niitä kaikkia löytyy maailman pitkäikäisimpien ihmisten kotikonnuilta.

Vaikka ihmisten keskimääräinen elinikä on maailmanlaajuisesti pidentynyt, eräissä maailmankolkissa satavuotiaita on edelleen suhteellisesti enemmän kuin muualla. Näitä paikkoja määrittelemään on kehitetty Blue Zones -konsepti. National Geographicin, kirjailija Dan Buettnerin ja maailman kärkikastiin kuuluvien pitkäikäisyyden tutkijoiden selvitysten perusteella ”sinisiä alueita” on löydetty viisi. Lue, miten niissä eletään.

Okinawa, Japani

Okinawan saaresta on puhuttu jopa ”kuolemattomien maana”. Siellä asuu suhteellisesti eniten satavuotiaita koko maapallolla. Vanhukset ovat myös huomattavan terveitä. Esimerkiksi syöpiä, sydän- ja verisuonitauteja sekä vaihdevuosiin liittyviä ongelmia esiintyy vähemmän kuin muualla.

Okinawa Centenarian Study -tutkimus väittää okinawalaisten muita hitaamman ikääntymisen johtuvan siitä, että heidän kehossaan on enemmän sukupuolihormoneja. Kerrotaan, että 70-vuotiaalla miehellä saattaa olla vetreän viisikymppisen hormonit ja luut.

Okinawalaisten ruokavaliokin on saanut huomiota. Kiinnostavin heidän syömistottumuksistaan lienee hara hachi bu – kungfutselainen sanonta kannustaa lopettamaan syömisen, kun on 80-prosenttisesti täynnä. Vähäkalorinen ruokavalio näytti eräässä Wisconsinin yliopiston tekemässä tutkimuksessakin pidentävän elinikää ja vähentävän iän myötä yleistyvien diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien sekä syöpien esiintyvyyttä.

Saaren asukkaat luottavat kasvispohjaiseen ruokavalioon. Öljyssä kypsennetyistä vihanneksista, bataateista, misokeitosta, tofusta ja soijasta koostuvat ateriat ovat ravintoarvoiltaan rikkaita. Liha on varattu erikoistilaisuuksiin.

Lähes kaikki Okinawan satavuotiaat kasvattavat tai ovat joskus kasvattaneet puutarhaa, mikä tarjoaa paitsi tuoreita kasviksia, myös päivittäistä fyysistä aktiviteettia ja lievitystä stressiin. Puutarhoissa kasvatetaan myös lääkinnällisistä ominaisuuksistaan tunnettuja pujoa, inkivääriä ja kurkumaa.

Kodeissa on vain vähän huonekaluja, joten ihmiset sekä ruokailevat että rentoutuvat tatami-matolla. Lattialle istuutuminen ja sieltä ylös nouseminen useita kertoja päivässä auttaa ylläpitämään lihasvoimaa ja tasapainoa, jolloin myös vaaralliset kaatumiset vähenevät. Vanhukset myös kävelevät paljon ulkona ja saavat siten auringonvalosta D-vitamiinia.  

Vielä ruokavaliota ja pitkälle iälle jatkuvaa aktiivisuutta tärkeämpänäkin on pidetty okinawalaisten omistautumista ystäville ja perheelle sekä elämän kokemista merkityksellisenä. He ovat olleet valmiita jättämään vaikeankin menneisyyden sota-aikoineen taakse ja nauttimaan tämän päivän yksinkertaisista iloista. Ihmiset ovat toisilleen mukavia, ja vanhukset viettävät aikaa myös nuorten kanssa.

Loma Linda, Kalifornia

Eteläisessä Kaliforniassa sijaitsevan Loma Lindan kaupungin noin 9 000 asukasta ovat seitsemännen päivän adventisteja. He eivät tupakoi, juo alkoholia tai käytä kofeiinia ja elävät 8–10 vuotta pidempään kuin keskivertoamerikkalaiset.

Adventistikirkko puhuu kasvissyönnin ja säännöllisen liikunnan puolesta. Limujen sijaan Loma Lindan asukkaat juovat vettä. Välipaloina napostellaan pähkinöitä eikä perunalastuja.

Tutkijat uskovat, että ruokavaliota suurempi merkitys eliniän kannalta on uskontoon liittyvillä elämäntavoilla. Adventistit viettävät kerran viikossa pakollisen 24 tunnin sapatin. Se antaa taukoa stressistä ja aikaa sosiaalisille suhteille, kirkolle ja luonnossa liikkumiselle.

Hengellisyyden ja yhteisöllisyyden uskotaan niin ikään vaikuttavan myönteisesti fyysiseen terveyteen. Pittsburghin yliopiston tutkimuksen mukaan säännöllisesti kirkossa käyvät ihmiset elävät pidempään ja kärsivät vähemmän stressistä. Myös ajan viettäminen samanhenkisten ihmisten kanssa tuo hyvää oloa. Lisäksi kirkon kautta tehtävä vapaaehtoistyö pitää ihmiset aktiivisina ja antaa tarkoitusta elämään.

Ikaria, Kreikka

Kreikkalaista Ikariaa on kutsuttu myös ”saareksi, jossa ihmiset unohtavat kuolla”. Se joutui aikoinaan niin persialaisten, roomalaisten kuin turkkilaistenkin hyökkäysten kohteeksi, mikä pakotti asukkaat muuttamaan rantaviivalta saaren keskiosiin. Tämän seurauksena syntyi eristäytynyt, perinteiltään ja perhearvoiltaan rikas sekä asukkaat terveenä pitävä kulttuuri. Ikariassa asuvilla ei esimerkiksi ole miltei lainkaan dementiaa.

Elämäntyyli Ikariassa on hyvin välimerellinen. Puhdas ilma, lämmin sää ja maasto mahdollistavat aktiivisen elämän ulkoilmassa. Naapurit tuntevat toisensa ja sosialisoivat mielellään keskenään. Ihmiset kulkevat läpi kukkuloiden ja laaksojen vieraillakseen toistensa luona, ja dominoa pelataan pikkutunneille asti nauru raikuen. Toisaalta myös rauhallisesta elämäntahdista ja päivittäisistä nokosista osataan nauttia.

Ikarialaiset juovat viiniä ja yrttiteetä ja kylvävät ruokansa enimmäkseen itse. Lautaselle päätyy paljon hedelmiä, vihanneksia, papuja ja oliiviöljyä. Vuohenmaitokin on herkkua. Kuten okinawalaiset, he rajoittavat syödyn ruoan määrää ja jopa paastoavat suuren osan vuodesta kreikkalaisortodoksisesta uskonnosta johtuen.

Pitkäikäisyyttä ei tunnu selittävän mikään yksittäinen asia, vaan Ikarian asukkaat saavat kiittää siitä niin maantiedettä, kulttuuria, ruokavaliota, elämäntyyliä kuin elämänkatsomustakin.

Nicoya, Costa Rica

Nicoyan niemimaa sijaitsee Costa Rican rannikolla. Costaricalaiset ylipäätään elävät jopa monia kehittyneiden maiden ihmisiä pidempään heikommasta terveydenhuollosta huolimatta, mutta nicoyalaiset ovat vielä maanmiehiäänkin terveempiä.

Kiitos pitkäikäisyydestä ja terveydestä kuuluu osittain plan de vidalle – sille, että elämällä tuntuu olevan tarkoitus. Nicoyalaisten kohdalla tämä on vahvan yhteisön, naapuruussuhteiden ja perhesiteiden ansiota. Useammasta sukupolvesta koostuvat perheet ovat yleisiä, ja Nicoyassa vanhuksetkin tuntevat olevansa tarpeellisia ja merkityksellisiä. Psychological Science -julkaisussa ilmestyneen tutkimuksen mukaan suunnan ja tarkoituksen löytäminen elämästä voi auttaa elämään pidempään.

Mitä tulee ruokailuun, myös Nicoyan asukkaat tarkkailevat annoskokoa. Lisäksi asukkaiden kerrotaan nauttivan läpi elämänsä fyysisistä askareista ja töistä. Heillä on muita costaricalaisia pienempi sydän- ja verisuonisairauksien riski, vähemmän lonkkamurtumia ja vahvemmat luut. Lisäksi he ovat hoikempia ja pidempiä kuin muut costaricalaiset. On esitetty, että tämä saattaa johtua alueen kovasta vedestä, joka on Costa Rican kalsiumpitoisinta.

Nicoyalaisiin on yhdistetty okinawalaisten tavoin myös muita suuremmat sukupuolihormonipitoisuudet.

Sardinia, Italia

Sardinialaiset kantavat muita kansoja enemmän M26-geeniä, joka on liitetty poikkeukselliseen pitkäikäisyyteen. Maantieteellisestä eristäytyneisyydestä johtuen nämä geenit ovat säilyneet enimmäkseen ”laimentumattomina”.

Vaikka hyvät geenit voivat osaltaan selittää pitkäikäisyyttä, elämäntyyli näyttäisi olevan vielä suuremmassa roolissa. Sardinialaiset ovat kulttuurisesti eristyksissä, mikä on osaltaan auttanut heitä säilyttämään hyvin perinteisen elämäntyylin. Saaren asukkaat metsästävät, kalastavat ja viljelevät ruokansa itse. Heillä on läheiset välit ystäviin ja perheeseen läpi elämän, ja paljon ajasta omistetaan naurulle ja viinille. Sardinialaiset hyötyliikkuvat kävellen, nukkuvat säännöllisesti päiväunia ja saavat paljon antioksidantteja yrttiteestä sekä perinteisestä Välimeren ruokavaliosta.

Ruoka on vähärasvaista ja kasvispohjaista. Täysjyväleipä, pavut, vihannekset ja hedelmät ovat suuressa roolissa. Lautaselle kuuluu myös pecorino eli italialainen, lampaan täysmaidosta valmistettu juusto, joka sisältää paljon omega-3-rasvahappoja. Lihaa syödään lähinnä sunnuntaisin ja erikoistilaisuuksissa. Lasiin puolestaan eksyy usein vuohenmaitoa, jonka ainesosat saattavat auttaa suojautumaan esimerkiksi sydänsairauksia tai Alzheimerin tautia vastaan.

Sardinialaiset miehet tunnetaan siitä, että he kerääntyvät iltapäivisin kaduille nauramaan toisilleen ja toistensa kanssa. Sardinialaiset myös kunnioittavat vanhuksia. Isovanhempien lapsille antama rakkaus, hoiva, taloudellinen apu, viisaus ja motivaatio jatkaa perinteitä voivat kaikki yhdessä johtaa terveellisempään ja pidempään elämään.

Lähteet: Bluezones.com, Grandparents.com, Okicent.org

Kuvat: All Over Press, Colourbox.com, Kuvakaappaus/YouTube

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.