Terveysneuvontaan satoja soittoja päivittäin – vaan ei vanhuksilta

Jopa lähes tuhat pääkaupunkiseutulaista soittaa joka päivä terveysneuvontapalveluun, josta saa hoito-ohjeita ja terveyspalveluja koskevaa tietoa.

Terveysneuvontapalvelu 09 10023 on pääkaupunkiseudun kuntien eli Espoon, Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen ja Vantaan sekä näiden kuntien ylläpitämän Hyks-sairaanhoitoalueen neuvontapalvelu kuntiensa väestölle. Palvelu toimii ympärivuorokautisesti.

– Terveysneuvontapalvelussa vastataan päivittäin 600–900 puheluun. Viikoittain vastattuja puheluja kertyy 4 000–6 000 ja kuukausittain noin 20 000–23 000, vs. kaupunginsihteeri Annikki Thodén Helsingin kaupungilta kertoo.

Puhelujen määrä on pysynyt viime vuosina melko samalla tasolla. Vuonna 2013 soittoja tosin tuli seitsemisen prosenttia vähemmän kuin vuonna 2012.

– Tähän on todennäköisimmin vaikuttanut se, että kussakin palvelun käyttäjäkunnassa otettiin käyttöön takaisinsoittopalvelu terveysasemien puhelinpalvelun yhteydessä. Kun yhteydensaanti terveyskeskuksiin arkisin kello kahdeksasta neljään on näin ollen parantunut merkittävästi, ympärivuorokautisen terveysneuvontapalvelun käyttö on puolestaan vähentynyt. Viime vuonna ei myöskään ollut mitään isoa influenssaepidemiaa.

Noin puolet palveluun tulevista kysymyksistä kohdistuu lasten tai alle 25-vuotiaiden nuorten terveysongelmiin.

– Tyypillinen soittaja on työikäinen naishenkilö, joka kysyy neuvoja lapsen, puolison tai omiin terveyden- tai sairaanhoidon ongelmiin. Noin kolmannes kysymyksistä kohdistuu alle kouluikäisten lasten terveyden- ja sairaanhoidon neuvontaan, jolloin soittajana on tietysti lapsen äiti, isä tai huoltaja.

– Noin 35–40 prosenttia kysymyksistä kohdistuu työikäiseen väestöön ja noin 15 prosenttia yli 65-vuotiaaseen väestöön, Thodén lisää.

Puhelusta ei peritä erillistä palvelumaksua.

Kuva: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat