Suomenlahti on maailman vilkkain meriväylä

Kasvava tankkeriliikenne on yksi Itämeren haasteista. Juha Nurminen kertoo, miten onnettomuuksia pyritään jatkossa ehkäisemään.

Perheyrittäjä Juha Nurminen työskentelee muiden töidensä ohella John Nurmisen Säätiössä, jossa hän toimii hallituksen puheenjohtajana.

Nurminen kävi hetki sitten ympäristöministeri Paula Lehtomäen kanssa Moskovassa tapaamassa venäläisen Lukoil-öljy-yhtiön pääjohtajaa tärkeällä asialla.

− Säätiömme taistelee Itämeren rehevöitymistä vastaan. Olemme äskettäin aloittaneet myös uuden hankekokonaisuuden, joka koskee öljytankkeriturvallisuutta Itämerellä, ja jota kävimme esittelemässä.

Suomenlahti on tänä päivänä maailman vilkkaimmin liikennöity meriväylä. Sitä pitkin seilaa keskimäärin 20 tankkeria vuorokaudessa, ja liikenteen arvioidaan kasvavan. Se muodostaa valtavan uhkakuvan Suomen herkälle saaristolle.

− Kehitämme hankkeessamme turvallista ohjausmenetelmää tankkereille. Kolme vuotta sitten 100 000 -tonninen tankkeri ajoi pahasti kiville Suursalmen eteläpuolella. Siinä oli suurkatastrofi lähellä, Nurminen sanoo.

Avainsana ennaltaehkäisy

Nurminen korostaa, että onnettomuuksien jälkihoito on väärä tapa lähestyä ongelmaa. Painopiste tulee olla ennaltaehkäisyssä.

− Uudenlainen navigoinnin apuväline mahdollistaa laivan ja maa-aseman välisen kommunikoinnin uudella tavalla. Järjestelmä on jo käytössä lentoliikenteessä: lennonjohtaja ohjaa maasta käsin lentokoneita, Nurminen kuvaa.

Suomen saaristo on täysin omanlaisensa, ja se asettaa vesiliikenteelle haasteita.

− Tämä on pohjimmiltaan riskianalyysia. Navigoinnin apuväline ei poista täysin onnettomuuden mahdollisuutta, mutta vähentää riskiä merkittävästi.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

    Uusimmat