Mainos

Otatko nokkiisi helposti? Lopeta loukkaantuminen!

Otatko kaiken henkilökohtaisesti? Raivostutko pikkuasioista? Teetkö muiden mielestä aina kärpäsestä härkäsen? Tuntuuko ihmisistä, että heidän täytyy varoa sanomisiaan lähelläsi? Yliherkkyys voi pilata hyvänkin päivän. Lue, miten ylenmääräistä mielensä pahoittamista voi välttää.

Älä hätiköi

Vedä henkeä. Kuuntele loppuun, mitä sanottavaa toisella on. Ehkä ymmärrät viestin väärin, koska lakkaat kuuntelemasta heti, kun jokin sanavalinta tai ilme saa sinut näkemään punaista. Opettele olemaan hyppäämättä johtopäätöksiin, olettamatta pahaa ja luomasta merkityksiä sanoihin. Saatat huomata, ettei olekaan mitään syytä ottaa nokkiinsa.

Järkeile

Kun tilanne on päällä, yritä miettiä, tarkoittiko toinen asian tosiaan niin kuin sinä sen tulkitsit. Kysy itseltäsi: mistä minä niin kovasti loukkaannuin? Onko tällä oikeasti väliä? Yrittikö hän oikeasti satuttaa vai sanoa jotakin muuta? Onko hänellä itsellään huono päivä?

Usein loukkaantumisen tunne johtuu siitä merkityksestä, jonka ihminen itse liittää johonkin sanaan tai asiaan. Sisäisen tulkinnan myllätessä vedetään turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä. ”Tuo tarkoittaa, että hän ei välitä; hän yrittää sanoa, etten kelpaa; tiesin, ettei hän oikeasti rakasta minua; tuollaista hän ei sanoisi, jos…”

Aseta asiat kontekstiin

Kaikki kirjoitettu tai sanottu ei ole osoitettu suoraan sinulle, vaan ylipäätään ihmisille. Muista konteksti: kenelle viesti oli suunnattu, mitä sitä ennen tapahtui ja mikä on puhujan oma tilanne?

Anna olla

Joskus on parasta vain jättää kommentti huomiotta sen sijaan, että ajautuu riitaan pikkuasian takia. Muista myös, että toisella on yhtä suuri oikeus mielipiteeseensä kuin sinulla omaasi. Ajattele, että hän yksinkertaisesti ilmaisi ajatuksiaan ja että on oikeastaan kiehtovaa, kuinka jollakin voi olla täysin päinvastaisia ajatuksia kuin itsellä.

Usko hyvää ihmisistä

Ellei toisin todisteta, oleta, että henkilöllä on hyvät aikeet. Hänen kielenkäyttönsä ehkä oli tökeröä tai jopa ajattelematonta, mutta älä anna sanavalintojen estää ymmärtämästä, mitä toinen yrittää ilmaista. Kuule ajatus ja unohda kömpelö toteutus.

Todennäköisesti suurin osa ihmisistä elämässäsi on hyviä ja pitää sinusta eikä tahdo sinulle pahaa. Silti heilläkin voi olla huonoja hetkiä, jolloin he eivät pysty näkemään, miten heidän käytöksensä tai sanansa tahattomasti vaikuttavat toiseen ihmiseen. Kun uskoo toisesta hyvää, suuttumukselta pitäisi kadota terävin kärki.

Hyväksy itsesi

Opi ja kasva ja parane, mutta hyväksy myös se, missä olet juuri nyt. Ethän voi olla missään muuallakaan. Näe itsessäsi myös enemmän kuin käytöksesi, nimittäin koko potentiaalisi. Kun on sinut itsensä kanssa, muiden on vaikeampi loukata – kelpaamisesihan ei riipu heidän mielipiteistään sinusta. Arvoasi eivät muuta toisten ihmisten teot tai sanomiset.

Erota mielipiteet ja minä

Yliherkän pitää ymmärtää, että omat mielipiteet eivät ole yhtä kuin minä. Silloin mielipiteiden törmäykset eivät myöskään ole uhka omalle itselle. Jos identiteetti on liian tiukasti sidoksissa ajatuksiin, joihin muut eivät yhdy, niin herkästi loukkaantuva tuntee, että hänet itsensä on ihmisenä torjuttu ja muserrettu. Ihmiset voivat olla eri mieltä tarkoittamatta toiselle pahaa.

Selätä itsekeskeisyys ja erkaannuta itsestä

Mieti rehellisesti, elätkö minä-minä-maassa. Loukkaantumista ruokkii ajattelutapa, jossa kaikki liittyy itseen. On raskasta elää uskoen, että ihmisten kaikki sanat, teot tai tekemättä jättämiset ovat jollakin tavalla kytköksissä itseen. Ei ole ihme, jos itsensä kaiken keskiössä näkevä kokee myös tulevansa usein loukatuksi.

Siirrä itsesi pois muiden ihmisten elämän keskipisteestä – tuskin oikeasti olet siellä koskaan ollutkaan. Ymmärrä, että 90 prosenttia ihmisten tekemisistä ja sanomisista johtuu heistä itsestään eikä sinusta. Siis jopa käytös, joka näyttää ja tuntuu hyökkäykseltä. Kun käsittää, ettei ole syypää työkaverin huonoon tuuleen tai kumppanin äksyilyyn, siitä ei tarvitse ottaa itseensä. Voi jopa antaa mennä toisesta korvasta ulos.

Hyväksy epätäydellisyys

Jos odottaa toisten käyttäytyvän ja puhuvan tietyllä tavalla tai olevan yhtä kilttejä ja myötätuntoisia kuin itse on, pettymyksiä tulee välillä väistämättä. Salli ihmisten olla inhimillisiä virheineen kaikkineen äläkä keskity epätäydellisyyksiin.

Elämää kannattaa helpottaa myös antamalla ihmisille heidän menneet virheensä anteeksi. Silloin on todennäköisempää, etteivät uudet ongelmat paisu ulos mittasuhteistaan menneisyyden ratkaisemattomien ristiriitojen takia.

Valitse hyvä asenne

Jokaisella on valta päättää, miten suhtautuu asioihin. Näkeekö itsensä haavoittuvaisena ja heikkona kiusattuna vai lujana ja kestävänä oman elämänsä kapteenina? Uhrin roolin valitseva saattaa saada myötätuntoa ja sääliä, mutta ei kunnioitusta. Samalla tulee täyttäneeksi elämänsä surulla ja tarpeettomalla draamalla.

Entä ovatko toiset ihmiset mielestäsi viallisia, ilkeitä, syyllisiä ja pahoja? Eivätkö he mielestäsi ansaitse armoa ja anteeksiantoa? Vai ovatko he hyviä ja inhimillisiä ja hyvää ansaitsevia? Tavallaan sen, minkä valitset heille, valitset myös itsellesi.

Jos valitsee tuomitsevan ja toisia arvostelevan ajatusmaailman, tuntee alitajuisesti myös itsensä vialliseksi, ilkeäksi, syylliseksi, pahaksi ja armoa ansaitsemattomaksi. Silloin oma itsetunto kärsii eikä tunne koskaan olevansa tarpeeksi hyvä.

Lähteet: Meantobehappy.com, Uk.askmen.com, Ksl.com

Kuvat: Colourbox.com

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.