Mitä luomu- ja lähiruoka tarkoittavat?

Ruoasta puhuttaessa kuluttaja törmää yhä useammin erikoisilta kalskahtaviin termeihin. Luomu on vielä monelle tuttu käsite, mutta entä mitä tarkoittaa lähiruoka?

Ruokakeskon tavarakauppa-yksikön kaupallinen johtaja Jukka Koivunen selvittää, mihin määritelmät perustuvat. Luomutuotteissa olennaista on se, että niihin liittyy tarkoin säädelty tuotantotavan ja koko toimitusketjun hallinta sekä valvonta.

− Luomutuotteet tuotetaan säädellyillä ja tarkoin määritellyillä menetelmillä, lähellä asiakasta tai sitten kauempana. Luomutuotteiden tuottaminen ei siis ole mitenkään sidottu lähituotantoalueisiin. Niiden on täytettävä säädellyt kriteerit tuotantopaikasta riippumatta, jotta niitä voidaan myydä luomutuotteina esimerkiksi Suomessa, Koivunen selvittää.

Lähiruoka on määritelmänä epätäsmällisempi. Lähiruoka kattaa periaatteessa kaiken asiakasta lähellä tuotetun ja valmistetun ruoan.

− Täten esimerkiksi Atrian tuotteet Pohjanmaalla voivat olla pohjalaisille kuluttajille aivan todellista lähiruokaa. Usein lähiruoka kuitenkin mielletään ensisijaisesti pienempien lähituottajien kasvattamaksi tai jalostamaksi ruoaksi.

Saatavuudessa on parannettavaa

Luomuruoan saatavuus on yhä Suomessa suhteellisen vähäistä, lähiruoasta puhumattakaan. Jukka Koivunen sanoo, että kaksi pääsyytä niukkaan valikoimaan ovat rajallinen kysyntä sekä rajallinen tarjonta.

− Tarjonta on kaupan kannalta katsottuna vielä hajanaista ja vaihtelevaa, joten jatkuva luomutarjonta erityisesti tuoretuotteissa asettaa meille haasteita, Koivunen sanoo.

Ihmisten ostohaluihin vaikuttaa osaltaan myös se, että kotimaista ruokaa pidetään Suomessa jo itsessään hyvin puhtaana ja läheisenä.

− Tutkimusten mukaan syyt luomun käyttöön ovat usein enemmän elämäntyyliin kuin itse tuotteeseen liittyviä. Joitakin vuosia sitten luomu ei kuulunut vielä kiinteänä osana suomalaiseen elämäntapaan. Muutosta on jo tapahtunut.

Myöskään lähiruoan pääsy kauppaketjuihin ei ole yksinkertaista. Koivunen suhtautuu kuitenkin paikallisiin tuottajiin kannustavasti.

− Usein nämä niin sanotut lähituotteet ovat asiakkaiden kovasti toivomia ja arvostamia. Niille riittää omalla lähialueella kysyntää. Kauppiaan on mahdollista räätälöidä valikoimia asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Tähän haluamme ilman muuta kannustaa osaltamme, Koivunen vakuuttaa.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

    Uusimmat