Mainos

Kuusi salaisuutta, jotka pysyvästi painoa pudottaneet tietävät

Painonpudotuksessa vaikeaa ei ole niinkään kilojen karistaminen kuin niiden pitäminen poissa. Monesti pudonneet kilot hiipivät takaisin korkojen kera. Lue, miten kierteen voi katkaista.

Usein syynä kilojen palaamiseen ovat ihmisten epärealistiset odotukset, joihin markkinat puolestaan pyrkivät vastaamaan erilaisilla pikadieeteillä ja ihmetuotteilla.

Nopeat keinot voivat joskus toimiakin, mutta vain niin kauan kuin niitä noudattaa. Alussa ihminen on valmis antamaan tiukoille metodeille mahdollisuuden, mutta motivaation ehtyessä jatkaminen käy yleensä mahdottomaksi.

Pysyvä painonpudotus vaatii uudenlaisten elämäntapojen rakentamisen ja omaksumisen. On tärkeää tehdä muutoksista pieniä ja kestäviä, ei nopeita ja radikaaleja.

Lifehack listasi kuusi asiaa, jotka pysyvästi painoaan pudottaneet ihmiset ovat tehneet oikein – lue lista alta.

1. He eivät ryhdy dieeteille

Nopeat dieetit ovat kaikkein epämiellyttävin ja sitä paitsi yleensä kestämättömin tapa pudottaa kiloja. Kun retkahdat, paino nousee heti takaisin.

Luovu lannistavista kuureista ja ala sen sijaan vähitellen muuttaa ruokailutottumuksiasi terveellisempään suuntaan. Kun keskittyy pudottamaan painoa hitaasti mutta varmasti, ei joudu tuntemaan nälkää.

Etene maltilla. Siinä vaiheessa, kun jo vaivatta valitset kahdesta vaihtoehdosta terveellisemmän, voit ottaa seuraavan askeleen ja alkaa pienentää annoskokoja.

2. He eivät anna tunteiden vaikuttaa syömiseen

Moni meistä syö stressiin, suruun tai vaikka tylsyyteen. Hetkellisen mielihyvän jälkeen tulee kahta kauheampi syyllisyyden tunne.

Ratkaisu ei ole ryhtyä tunteettomaksi vaan muuttaa tunneyhteyttä ruokaan. Voisitko lakata etsimästä ruoasta lohtua ja nähdä sen ravinnon, elinvoiman ja hyvän terveyden lähteenä? Jossakin vaiheessa taatusti huomaat, että saat oikeasti parhaan olon terveellisistä valinnoista!

3. He osaavat hallita stressiä

Vaikka ruokavalio olisi kohdillaan ja liikkuisi säännöllisesti, stressi saattaa silti vaikeuttaa painonpudotusta ja vaikuttaa muutenkin haitallisesti terveyteen ja hyvinvointiin. Koska stressiltä ei voi nykyaikana välttyä, on tärkeää osata käsitellä sitä – jotenkin muuten kuin lohtusyömällä.

Pidä ensinnäkin huoli siitä, että saat riittävästi lepoa. Useimmat ihmiset tarvitsevat keskimäärin seitsemän–yhdeksän tunnin yöunet. Yritä myös löytää jokin stressiä poistava harrastus, joka auttaa rentoutumaan ja tyhjentämään mielen. Olisiko sinun juttusi jooga, metsässä kävely, lukeminen tai vaikka jokin mielenkiintoinen kurssi kansalaisopistossa?

4. Heillä ei ole ”huijauspäiviä”

Vapaasyöntipäivä, tankkauspäivä, huijauspäivä... kutsui sitä miksi vaan, ”övereiden” vetäminen ei ole oikea lähestymistapa pysyvään painonpudotukseen. Jos herkuttelu menee yli äyräiden, saattaa huijauspäivänä helposti tulla sabotoineeksi hyvinkin menneiden päivien tulokset. On myös vaara, ettei huijauspäivään osaakaan suhtautua huijauspäivänä, vaan siitä lähtee itsesyytökset ja herkutteluputki, ”koska kaikki meni jo pieleen”.

Huijauspäivän sijaan kannattaa miettiä 80/20-sääntöä: kun pitäytyy terveellisissä elämäntavoissa suurimman osan ajasta, voi sopivan hetken tullen herkutella. ”Huijausateriat” ovat siis hyväksyttäviä, mutta niitä ei tarvitse suunnitella ja odottamalla odottaa etukäteen. Pikemminkin kannattaa ajatella, että jos esimerkiksi ystävä kutsuu illalliselle, tarjoukseen voi tarttua hyvillä mielen minkään menemättä pieleen.

5. He eivät pakota itseään kuntosalille

Kun ruokavalio on kohdillaan, tarvitaan vielä säännöllistä liikuntaa auttamaan painonhallinnassa. Itseään ei kuitenkaan tarvitse pakottaa lajeihin, jotka kyllästyttävät kuoliaaksi tai eivät tunnu yhtään omilta. Valitse mikä tahansa liikuntamuoto, joka sopii sinun kehollesi ja saa sinut hikoamaan! Jos se on kuntosali, hyvä niin – jos ei, harkitse vaikka omalla painolla tehtäviä kotiharjoitteita tai hölkkää naapurustossa. Tai miten olisi vaikka sulkapallo, uinti, taistelulajit tai joukkuepelit?

6. Heillä on suunnitelma ja rutiini

Terveelliset elämäntavat eivät perustu tiukkoihin sääntöihin ja rajoituksiin, mutta oikealla tiellä pysymisen kannalta tietyt suuntaviivat ovat välttämättömiä. Säännölliset rutiinit ja etukäteen suunnitellut ruokailut takaavat, että ei tule tehtyä nälkäisenä huonoja valintoja ja piehtaroitua sitten syyllisyydessä. Rutiinit voivat siis tietyllä tavalla ”vapauttaa” jatkuvasta päätöksenteosta ja tehdä elämästä helpompaa – mieti, kuinka paljon elämä helpottuu esimerkiksi valmistamalla muutaman päivän ateriat etukäteen!

Kun motivaatio terveelliseen syömiseen aikanaan laskee – kuten tulee käymään –, valmiit suunnitelmat pitävät oikealla tiellä ja painon hallinnassa.

Lähde: Lifehack.org

Lisää lihasta!

Lääkäri ja kehonrakentaja Jan Sundell kertoi Studio55.fi-lähetyksessä helmikuussa 2014, miten seniori voi kasvattaa lihasmassaansa.

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.