Mainos

Kahdeksan asiaa, jotka hyvin nukkuvat ihmiset ymmärtävät tehdä

Miksi toiset nukkuvat paremmin? Grandparents.com listasi hyvin nukkuvien ihmisten tapoja, jotka voivat olla oikotie hyvään ja palauttavaan uneen. Jos taistelet unettomuuden kanssa, lue niksit!

Katse perustuksiin

Luultavasti tiedostat, mitä pitäisi tehdä, muttet tee. Jos nukkumistottumuksesi eivät ole parhaat mahdolliset ja pyörit iltaisin, keskity parantamaan rutiinejasi. Luo olosuhteet, joissa keho rentoutuu, noudata säännöllistä nukkumaanmenoaikaa, nuku viileässä ja pimeässä, sammuta tv ja tietokoneet tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa ja vältä ruokailua, alkoholin juontia tai raskasta liikuntaa likellä nukkumaanmenoa.

Älä muuta sitä mikä toimii

Kun opit säännöt, riko ne jos tarve vaatii. Jos nukut hyvin tv ja valot päällä, anna mennä. Unohda asiantuntijoiden neuvot. Jos jokin tietty rituaali toimii sinulle, elä sen mukaan.  

Pura huolet

Jännittäminen ja kiihtynyt olo voi vaikeuttaa nukahtamista, mutta kaikkein eniten unen saantia estää ahdistus, sanoo psykologi Larisa Wainer Grandparents.com-sivustolla. Kattoon tuijottelun ja murehtimisen sijaan omat huolet kannattaa kirjoittaa ylös. Kirjoita samalla, miten voisit huoliasi ratkoa. Jos asiat ovat oikein huonosti, harkitse terapiaa.

Hengitä

Jos huolien raapustelu ei auta, kokeile syvähengitystä tai lihasrentoutuksia. Hengitykseen keskittyminen voi auttaa tyhjentämään pään levottomista ajatuksista.  

Nouse ylös

Makuuhuone kannattaa rauhoittaa nukkumiselle, joten jos heräät keskellä yötä, etkä enää saa unta, älä jää pyörimään sänkyyn tuntikausiksi vaan nouse ylös. Mene toiseen huoneeseen tekemään jotain rauhoittavaa, lue tai kuuntele vaikkapa rentouttavia äänimaailmoja ja musiikkia – älä avaa tv:tä tai tietokonetta. Kun tunnet itsesi raukeaksi, hipsi takaisin sänkyyn. 

Altista itsesi valolle

Jos vuorokausirytmisi on sekaisin unettomien öiden jälkeen, valolle altistuminen voi korjata rytmin. Paras aika altistua luonnonvalolle vuodenajasta riippumatta on aamukahdeksan ja keskipäivän välillä. Valo piristää päivällä ja näin illalla voi väsyttää enemmän.

Ei lemmikkejä sänkyyn

Asiantuntijat suosittelevat pitämään lemmikit loitolla sängystä, ja jopa makuuhuoneesta. Eläinten liikkeet ja äänet voivat häiritä unta. Kaikilla asia ei kuitenkaan ole niin. Joidenkin lemmikinomistajien mielestä lemmikin läheisyyden tuoma turva voittaa äännähdyksistä tulevan haitan.

Älä anna liian helposti periksi

Ennen kuin tuomitset itsesi elinikäiseen unettomuuteen, pohdi tilannettasi. Wainerin mukaan unettomat kärsivät masennuksesta 10 kertaa ja ahdistuksesta 17 kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka eivät kärsi unettomuudesta. Univaje altistaa esimerkiksi liikenneonnettomuuksille ja kymmenille terveysongelmille, kuten lihavuudelle, Alzheimerille ja jopa syövälle. Unettomuutta kannattaa siis hoitaa – älä ihan heti heitä kirvestä kaivoon. 

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.