Rekisteröidy
Unohtuiko salasana?
Ohje

Studio55 -keskustelut

  1. / Kaikki teemat
  2. / 1. Maanantai - Hyvä olo
  3. / Suomalainen terveydenhuolto
« Alkuun | < Edellinen 1 2 Seuraava > | Loppuun »

Suomalainen terveydenhuolto

Lajittele: ⇕ Luotu ⇕ Kirjoittaja

31.07.2010 16:41

Terveydenhuolto on kriisissä.Lääkärit ovat ylirasitettuja ja yrittävät selvitä potilaista kirjoittamalla reseptejä.

Lääkkeiden sivuvaikutuksiin kirjoitetaan uusia lääkkeitä.

Jos ei ole varaa kalliisiin yksityislääkäreihin,on parasta pysähtyä ja miettiä hetkisen.

meillä on runsaasti tietoa saatavilla,voimme tehdä paljon ihan itse.

Meillä on lyhyessä ajassa jouduttu allikkoon,koska ihan terveistäkin henkilöistä loihditaan potilaita.

Leikin ajatuksella,että palattaisi aikaan kun kolesterolia ei noteerattu miksikään. Eihän se mitään olekaan. Jokaisella se on omansa ja kolesterolilääkitys tuottaa pahojakin sivuvaikutuksia. Siis jos annettaisi suositus,että kolesteroliarvo 8 on erinomainen, ihmiset söisivät tyytyväisinä terveellistä voita ja läskiä,höystettynä runsaalla kermalla. Mieli olisi hyvä ja elämä raiteillaan. Nyt kun kaikkea manipuloidaan, on diabetestä ja ties mitä tulehdusta. Nyt kun meistä kaikista on tehty keinotekoisesti potilaita ,terkkarin ovi käy saranat punaisina.

Niin että asiaan..... Itse lopetin kolesterolilääkityksen toista vuotta sitten. Syön voita,kermaa ja normaalia ruokaa.

Kolesteroliarvoni eivät ole lainkaan kohonneet.

Otan päivittäin kalaöljykapseleita joissa on B-6 ja B-12 vitamiinia.lisäksi nautin Magnesiumia ja Karnosiinia,niin ja kalaöljyssä on lisäksi myös Foolihappoa. Näillä eväillä pitäisi kolesterolin pysyä hapettumatta ja veren virratta paakkuntumatta.  Saas nähdä (kuka näkee) miten sujuu. Jos häviän kartalta ,hoito ei sittenkään tepsinyt.

Iloista kesää toivoo Vellamo.


01.08.2010 07:18

Olen Vellamon kanssa samoilla linjoilla,saas nähdä myös häviänkö kartalta.Mutta yksi asia jäi taas näissä terveyden seuranta asioissa mieleeni,niin tärkeä kuin B-ryhmän vitamiinit onkin juuri myös mielenterveyden ylläpitämiseksi,sitä ei liioin tutkita.

Kuulinpa vaan henkilöltä joka oli vaatimalla vaatinut tutkittavaksi B-vitamiinitasonsa ja selvisi imeytymishäiriö,nykyisin on pistosten varassa säännöllisesti B-vitamiinin osalta.

Samoin edesmennyt sisareni, jolta kerkisi murtua selkä ennenkuin paljastui luukato ja D-vitamiinin imeytymishäiriö.Sisarellani oli kerinnyt olla kaksi kertaa käsi murtunut kerran jalka ja viimein selkä.Oulun yliopistollisessa sairaalassa oli sanottu selvästi näkyneen luukato jo näissä aiemmissa röntken kuvissa,mutta ei paikallinen terveyskeskuslääkäri ollut niihin kajonnut,ehkä ei ollut pysynyt ajan tasalla ammatissaan.

Itsellänikin on luukato selässä joten yritän olla aktiivinen ja korvat höröllä huomioimaan kaiken millä voin olla itselleni auttava terveyden suhteen.Toistaiseksi kaikki hyvin.

Nyt paljastui tyttäreni lapsella keliakia ja lääkäri oli sanonut sen olevan saman geenin kantajilla kuin diabeettes,sehän on meillä vahvasti suvussa.Oli suositellut tutkittavaksi myös ajoissa,eikä viisikymppisenä jolloin on jo tullut opahoja tuhoja elimistöön.



01.08.2010 13:03

Laughingheipä hei! Olen aivan samaa mieltä näistä kolesteroli ym vouhotuksista. Mieheni joutuu kolesterolilääkettä jonkin verran käyttämään, koska hänellä on krooninen rytmihäiriö, mutta käytämme molemmat kalaöljyä sekä muuten oliivi- ym öljyjä ja muuten ihan normaalia ruokaa. Mieheni kolesterolilääkitystä on pienennetty aivan minimiin ja sitä on sen verran otettava, ettei vereen tule hyytymiä. Arvot ovat pysyneet vuosikaudet tosi hyvinä. Itse en ole koskaan edes mittauttanut, enkä taida sitä tehdäkään.

KissSain Suomesta lähetyksen neurobion forte tabletteja ja aloin kokeilemaan, kun joku mainitsi sen myös auttavan reumaattisiin kipuihin. Muuten olen ottanut multivitamiineja ja magnesium sekä c-vitamiinia öljyjen lisäksi ja luulen, että niillä on aikamoinen merkitys hyvinvointiin.

Tongue outLisäksi ruokamme on mielestäni hyvää, kun en puolivalmisteita käytä, saati muita eineksiä. Aikaa on laittaa tuoreista vihanneksista ja lihasta ja kalasta maukasta evästä. Ei tarvitse pelätä säilöntäaineita ym. lisukkeita.

LaughingKiva kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta, varsinkin noista vitamiineista.


01.08.2010 15:57

Mietityttää sekin asia,kummassa päässä on syy,ettei yleislääkärimme suosita vitamiini ja hivenaineita,eikä ravintolisiä. Olisiko se huonon lääkärin merkki,jos ei reseptilääke tule määrättyä.

Sanotaan,että ruoka riittää,että saamme kaiken siitä.

Jokainen tajuaa,että se ei ole totta.

On monia syitä miksi niin ei ole.

Onneksi vitamiinit ja muut ravintolisät ovat vapaasti kaupan. Pitää vain tajuta käyttää niitä.

Toinen surkujuttu on se ,että lääkkeiden haittavaikutukset sivuutetaan toteamalla,että no joillekin harvoille voi tulla,mutta yleensä ihmiset hyvin sietävät lääkkeitä,ilman ongelmia.

On vaikea sanoa onko jokin oire itsenäinen sairaus, vai lääkkeiden sivuvaikutus.

Esim.kolesterolilääkkeet tuovat monelle pahoja kiputiloja,menee jalat,särkee,muisti pätkii,ja yleinen huono olo vaivaa.

Entäpä nyt huimasti lisääntyneet muistisairaudet. Ei ennen niitä ollut,enkä muista yhtään vanhaa ihmistä lapsuudessani,jolta olisi muisti karannut,nyt niitä on kohta joka töllissä.

Kukahan tutkisi muistisairaiden pitkäaikaislääkityksen ?


02.08.2010 08:04

Olen samaa mieltä kanssanne, enkä ota kolesterolilääkkeitä vastaan, ainakaan vielä. Yritän syödä terveellisesti, paljon marjoja yms. Nautin myös kalaöljykapseleita, ainakin silloin kun kalan saanti on vähäistä. Myös d-vitamiini on listalla, samassa on kalkki myös, käytän maitotuotteita niin vähän. Magnesiumia myöskin, sain vesijuoksun jälkeen kovan "suonenvedon" kun en ollut ottanut magnesiumia pitkään aikaan.

marjaleena52 


23.08.2010 10:43

Olen 53 vuotia ja lääkärini sanoi, että nyt on alettava syömään kolestroli ja sokerilääkkeitä. Minulla kun on kohonneet arvot. Sanoin, etten ota vastaan mitään lääkkeitä. Enkä ala niitä syömään, selvittäkää ensin minulle syy yhteydet, ei ole tänä päivänä tullut vastausta, mutta en myöskään syö lääkkeitä, olo ei ole mitenkän huono.


15.01.2012 23:36

Suomessa Terveydenhoito on huippuluokkaa, ja taitavat lääkärit, ja terveyskeskukset, niin ei joka maassa ole.


16.01.2012 00:46




lasikissa
2012-01-15 23:36




Suomessa Terveydenhoito on huippuluokkaa, ja taitavat lääkärit, ja terveyskeskukset, niin ei joka maassa ole.








Kyllä, pitkälti on juuri näin. Mutta kolesterolilääkityksen osalta koululääketiede on ihan totaalisen pihalla. Noita monenlaista haittaa aiheuttavia myrkkyjä halutaan tuputtaa väkisin vähän jokaiselle suomalaiselle. Kokemusta haitoista on, kuten on useilla tutuillanikin


Miksi tuputetaan?, no koska se on iso bisnes.


Aloitin aikoinaan lääkärin säikyttämänä kuurin (arvo noin 6,5). Lopetin kahden reseptilääkkeen, yhden luontaislääkkeen (punariisi) kokeilun jälkeen monien ikävien sivuvaikutusten takia. Hengenlähtökin oli lähellä, kun aina nukutti, jopa moottoritiellä ajaessa...


Sanoisin, älkää syökö. Tutustukaa Antti Heikkilän teksteihin aiheesta, luotan häneen, satavarmasti Smile


16.01.2012 10:08

No, nyt teidä aiempien kirjoittelijoiden pitää hivenen valottaa (ketkä yli kehutte suomalaisia lääkäreit). Missä lääketieteessä "meillä" on ylivoimaisia lääkäreitä, missä sairaalassa -terveyskeskuksessa?

Itse olen rampannut vaivoineni sadoilla lääkäreillä, kymmenissä sairaaloissa ja -terveyskeskuksissa. Vastaan on tullut jos ja jonkinsortin tohtoria, yhdessä parhaimmistakin .. monta lääkäriä ja silti en mene kehumaan. Kun sitä sitten viettää aikaa noissa odotusjonoissa ja keskustelee siinä ihmisten kanssa (potilaita, jotka ovat menossa ensikertaa, tai sitten jo useampia) niin kyllä saa ihmetellä näitä lääkäreitä. Tottahan on, että ammatti-ihmisiä. Kuitenkin ihan samanlaisia tuunareita kuin foortin huollossa, nekin ukot jotka siellä ovat tehneet 40 vuotta samoja hommia.

Ainut, mistä olen saanut oikeasti apua on hammaslääkäri, kun poisti risan legon. Totta myös se että meillä on mielettömän hyvä tutkimuspuoli, jossa löydetään sairauksia ja tauteja, että myös ongelmia luustossa etc etc .. mutta, ennen kuin olemme tuossa pisteessä, niin siihen "jonoon" on kuollut moni, sairastunut lisää ja uusiin sairauksiin.
Fyysinen- ja psyykkinen terveys ja eteenkin pitkäaikaisissa sairauksissa kulkee käsikädessä (tark. että jos olet jonkin vamman vuoksi pitkään kipeä, niin mielenterveys rupeaa järkkymään - myös stressi kasvaa ja jos et saa apua, niin aina vain pahemmaksi ja vaikeammaksi tämä menee). Meillä on hyvin vähän lääkärikuntaa joka osaa tutkia, kykenee tutkimaan tätä ilmiötä.
Käsikirurgi katsoo juuri sitä kättä, jossa vamma. Neurologi etsii vikaa päästä etc etc .. vain fysiatria tutkii hivenen enemmän ja laajemmalta, mutta näitä HYVIÄ LÄÄKÄREITÄ on vähän. Itse olen tavannut vain yhden hyvän (joka ei kuitenkaan itse leikannut minua, vain tutki ja antoi hoitoa .. käsikirurgi leikkasi) ja kuitenkin olen ollut 10-12 eri fysiatrin tutkittavana.
Eihän meillä TK.sta pääse edes eteenpäin, sillä tk-lääkäri on olevinaan se paras lääkäri ja kun sitten 10-15 kertaa on kokeiltu hänen "temppujaan" ja aina kirjasta uutta lääkettä kokeiluun, niin sitä ollaan jo siinä pisteessä kipeitä, että ei enää osata edes ajatella, että voisi olla jokin toinen -parempikin konsti parantua, saada apua.
- TK-lääkärit ei osaa, ymmärrä laittaa jo alkuvaiheessa eteenpäin, tutkittavaksi (olettavat todennäköisesti, että tää on maan. aamun lintsari tms.)?
Ja lisään jos vielä on kehuttavaa ..


23.01.2012 11:53




ep2110
2010-08-23 10:43




Olen 53 vuotia ja lääkärini sanoi, että nyt on alettava syömään kolestroli ja sokerilääkkeitä. Minulla kun on kohonneet arvot. Sanoin, etten ota vastaan mitään lääkkeitä. Enkä ala niitä syömään, selvittäkää ensin minulle syy yhteydet, ei ole tänä päivänä tullut vastausta, mutta en myöskään syö lääkkeitä, olo ei ole mitenkän huono.





En tiedä miten paljon arvosi ovat kohonneet, joten en varsinaisesti neuvo mitään (enkä muutenkaan..).


Ehkä kuitenkin kannattaisi miettiä mahdollisia seuraamuksia, joita pitkän ajan kuluessa voi tulla, kun olet vielä noin nuorikinWink.


Itse olen juuri aloittanut insulinitablettien ottamisen, kun en ruokavalioilla ja liikunnalla saanut sokeriarvoja pysymään riittävän alhaalla. Itse ajattelen mm.kohonneen sokerin vaikutusta silmänpohjaan ja miksei muutenkin.


Mutta jokainen tekee tietysti valintansa itse. Sitä ennen kannattaa hankkia tietoa valintansa seurauksista: kumpi on pahempi tauti vai sen hoito.


23.01.2012 17:00

Hei kaikille !


Kun kerran puhutte kolesterooliarvoista tässä ketjussa, niin heitänpä minäkin kokemukseni.


Äitini sairastuessa sepelvaltimotautiin, hänen kokonais arvonsa oli 4.7, joka oli todella matala siihen aikaan.


Itse sairastuin samaiseen tautiin 48 vuotiaana ja kuten tyttären pitää yrittää aina "pistää paremmaksi", kokonais arvoni oli 3,5


josta puolet ns. hyvää kolesterolia ja muut rasva-arvot olemattoman alhaisia.


Äitini eli hyvän laadukkaan elämän sairautensa kanssa 86 vuotiaaksi, joten asenteeni on, että pistämpä tässäkin paremmaksi.


Kolesteolia alentavia lääkkeitä en suostu syömään, joten turha niitä rasva-arvoja on mittaillakaan. Toinen lääke alentaisi veren kolesterolia, ja ellei sitä ole itselle ominaista määrää, niin maksa valmistaa sitä, joten sitten annetaan toinen lääke joka estää maksaa valmistamasta kolesterolia.


Tämähän on aihe josta koululääketieteen edustajat jaksavat kiistellä maailman tappiin saakka, ne joilla on eniten osakkeita lääkefirmoissa, kuuluttavat kovimmalla äänellä lääkkeiden tarpeellisuudesta.


Minä en ketään kehoita syömään lääkkeitä, enempää kuin olemaan syömättä. MUTTA kehoittaisin jokaista opettelemaan oman kehonsa "kuuntelemista" sillä itse on paras asiantuntija tällä alueella.


Mitä eroa on vakuutusyhtiön lääkärillä ja valelääkärillä???


Valelääkäri on nähnyt potilaan ! Hih...


kellokas


23.01.2012 19:51

Kyllä täällä on ainakin terveyskeskukseen lääkärille pääsy aika toivotonta. Aikoja ei ole ja saa jonottaa vaikka miten pitkään.


saraelina
Raija
Pori

23.01.2012 22:26

Terveyskeskuspalvelut ovat toki hyviä... kun sinne pääsee ...


Vapaita aikoja ei ole ja/tai ei ole lääkäriä, keikkalääkärit kun pakenevat karun todellisuuden kohdattuaan.


1980-luvun ihanteellisesta terveyskeskustoiminnasta on menty miinuksen puolelle. Asian olen kokenut sekä kuntalaisena että sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnossa toimineena työntekijänä. Olen asunut kolmella paikkakunnalla viidentoista vuoden aikana, palvelut ovat tasaisesti huonontuneet joka paikassa.


Suurin huoli minulla on ollut pitkään lapsista ja vanhuksista enkä tästä itsekään nuorene.


26.01.2012 00:23

Joskin terveydenhuolto on keskitetty enempi kaupunkeihin maaseuduilta pois, niin muita palveluja on lisätty, niin että vanhukset esim. pääsevät maaseuduilta terv.keskuksiin taxilla, ja mahd. on kotikäynteihin, Terveydenhuolto on mielestäni ihan hyvin,verraten esim. itä naapurin maahan, tai lähi-idän maihin, itselläni ei ole valittamista.


26.01.2012 12:26

Vai hyvin, kaikkea muuta. Eräs nuori mies ei pääse edes verikokeisiin säännöllisesti vaikka sairastaa vakavaa sairautta jota sairastaa lopun ikäänsä. Ne jotka sanoo että hyvin hoidetaan, eivät tiedä todellisuudesta mitään. Toki mummot pääsee taksilla mutta eikö kuulostaisi järkevältä että myös nuoret ja työikäinen väki saisi hoitoa. Eikä Suomea ole mitään järkeä verrata noihin muihin maihin. Jos siellä on asiat huonommin niin ei se tarkoita että täällä ei pitäisi parantaa hoitoon pääsyä ja saantia.